dissabte, 4 d’agost del 2012

Múrcia: un altre aeroport del PP sense avions #espolifiscal

L'aeroport de Corvera de la Regió de Múrcia, construït i acabat per la
corrupció del PP però encara per inaugurar, es pot considerar membre
de l'exclusiu club que formen Castelló i Ciudad Real, les dues
províncies que ostenten el dubtós honor d'albergar un aeroport sense
avions al seu territori.

Corvera no s'obre al trànsit, després d'una inversió de 260 milions
d'euros, perquè està pendent d'obtenir els permisos del Ministeri de
Foment i Aena, a més de resoldre amb Defensa els problemes de gestió
de l'espai aeri que genera la proximitat de tres instal · lacions
militars. Com es va començar llavors a construir, si aquestes ja
existien abans de començar?

Des que va acabar la guerra civil, Múrcia sempre havia volgut tenir un
aeroport civil. I, de fet, va pugnar amb Alacant per albergar una
terminal de gran capacitat i internacional, tot i que finalment va ser
l'Altet, a Elx, el qual es va endur el gat a l'aigua. Quan el popular
Ramón Luis Valcárcel va arribar el 1995 a la presidència de la Regió
de Múrcia, va agafar la bandera de la reivindicació d'una nova
terminal que completés els restringits horaris civils de l'aeroport
militar de San Javier.

Després d'anys d'estudis, l'any 2000 la comunitat autònoma tria uns
terrenys ubicats entre les pedanies de Corvera i Valladolises com els
idonis per albergar el nou aeròdrom. Però amb el que no comptava
Valcárcel és que trobaria en el seu propi partit les principals traves
a la nova terminal. El 2001, Múrcia demana al Ministeri de Foment,
dirigit llavors per Francisco Álvarez Cascos, que tramiti la
declaració d'interès general del nou aeroport.

Però el ministre de Defensa, i diputat per Alacant, Federico Trillo
decideix revitalitzar l'aeroport militar de San Javier, i convenç
Cascos a Foment perquè cofinançe la iniciativa. Una jugada que
bloqueja de facto la construcció de l'aeroport de Corvera i s'enfada
al president murcià.

Valcárcel recorre llavors al president del Govern, José María Aznar, i
fins i tot amenaça de no presentar-se a la reelecció com a president
de Múrcia, tal com el mateix Aznar li havia demanat, si no sortia
endavant el projecte. Finalment, va ser Álvarez Cascos qui va aprovar
la declaració d'interès general de l'aeroport, encara que seria la
socialista Magdalena Álvarez qui donaria via lliure al pla director de
l'aeroport de Corvera.

Ni el Govern del PP ni el del PSOE han volgut posar fre, en tots
aquests anys, el "cafè per a tothom" i la corrupció galopant entre les
seves files també en matèria aeroportuària que ha permès l'existència
de 47 aeroports públics i 6 privats a Espanya .

Les obres de Corvera es van adjudicar el 2007, encara que no
s'iniciarien fins a 2008. I, encara que sempre ha estat promogut pel
Govern Regional, la seva gestió serà privada. De fet, la
concessionària de l'aeroport Aeromur, està formada per la constructora
Sacyr (que va anunciar la intenció de desprendre del seu 60%
d'accions) al costat de Cajamurcia, la CAM i quatre inversors murcians
que es reparteixen el 40% restant.

Una "illa" envoltada de militars

El problema és que, un cop construït, l'aeroport de Corvera és com una
illa dins del radi del cel que tenen assignat l'Acadèmia General de
l'Aire de San Javier, la base paracaigudista d'Alcantarilla i
l'aeròdrom militar dels Plans a Albacete. El passadís aeri que ofereix
el Ministeri de Defensa dins d'aquestes tres instal · lacions fa
inviable el trànsit de vols comercials, ja que els obligaria a viatjar
a tan poca altura que els avions no podrien rebre els senyals de
radioajuda instal · lades a terra per a aterratges i enlairaments. A
més, AENA demana a la concessionària Aeromur una compensació per les
inversions que s'ha vist obligada a realitzar en la segona pista i en
la nova terminal de San Javier. El PP al Govern central ha aturat
totes les negociacions. Foment, de tota manera, creu que l'octubre
podrien arribar els permisos definitius perquè l'aeroport de Corvera
alberg avions alguna vegada.

http://noticies.sirius.cat/2012/08/murcia-un-altre-aeroport-del-pp-sense.html