CDC va lamentar també la mort de Panikkar, 'un pedagog excel·lent i discret'. En un comunicat va destacar que feia vint-i-cinc anys que Panikkar parlava de diàleg inter-religiós: 'Aquest és el valor d'un verdader intel·lectal: intuir cap a on ha d'anar la societat i establir les bases per fer-ho'.
Fragmenta Editorial, que ha publicat l'obra completa de Raimon Panikkar, elogia el pensament del filòsof, 'un dels més lúcids del nostre temps' i destaca la magnitud de la seva obra, que inclou més de 1.500 articles. L'editor Ignasi Moreta diu que Panikkar fou un pioner que 'parlava de diàleg inter-religiós quan no estava de moda, i criticava l'etnocentrisme europeu i cristià quan no estàvem acostumats a aquesta mena de crítiques'. Pocs pensadors han vist en vida com el seu pensament era estudiat per una trentena de tesis doctorals de tot el món i tres congressos internacionals, diu Moreta.
L'editorial també ha anunciat que la setmana vinent sortiria el tercer volum de l'obra completa de Panikkar, 'Pluralisme i interculturalitat'.
L'Associació UNESCO per al Diàleg Inter-religiós (AUDIR) també es va acomiadar del 'mestre i amic' Raimon Panikkar. L'AUDIR, amb la qual Panikkar havia col·laborat, va destacar l'aportació del fiolòsof a 'la reflexió i difusió entorn al diàleg inter-cultural i inter-religiós'. Segons l'entitat, el pensador 'va ajudar a iniciar un canvi copernicà en el món de les relacions inter-religioses i de la filosofia i teologia de les religions, defensant l'alteritat no com una amenaça sinó com un enriquiment sense límits'.
Jordi Pigem destaca de l'obra de Panikkar 'la demanda d'una nova manera d'entendre les relacions entre cultures'
El pensament de Panikkar és 'difícil de copsar en un primer moment', així ho va explicar ahir Jordi Pigem, filòsof de ciència i escriptor i responsable de l'edició de l'obra completa de Panikkar. Pigem va dir que Panikkar va començar una tasca de diàleg intercultural en un moment en què no es plantejava la necessitat que les cultures dialoguessin entre elles. Pigem va destacar que l'obra de Panikkar s'orienta en el fet que 'cada vegada som més conscients que els problemes del món d'avui ens demanen una nova manera d'entendre les relacions entre les cultures i entre les persones'. Segons Pigem, en els últims anys, Panikkar 'ha començat a ser valorat a Catalunya' i destaca que en països com Estats Units o Alemanya 'ja ho era molt abans'.
Per les seves arrels, Panikkar es va submergir en les tradicions culturals d'Occident i Orient i va observar que era possible establir ponts de diàleg, tolerància o comprensió. I no només això, perquè Panikkar també parlava d'establir ponts per afavorir la 'inter-fecundació'. Segons Pigem, aquest terme es refereix a la idea de com una cultura pot enriquir-ne una altra. Panikkar es basava en la idea que les cultures 'no són mai complertes en sí mateixes, com tampoc ho són els éssers humans'; per això aquest enriquiment del que parlava Panikkar, ve donat pel contacte amb els altres.
L'any passat va rebre la Medalla d'Or al Mèrit Cultural de l'Ajuntament de Barcelona i en una entrevistad'aleshores amb VilaWeb, del mes d'abril, el filòsof parlava de la felicitat, la llibertat, del moment convuls que viu el país... 'No és l'hora de reformes, cal una transformació radical', deia.
Panikkar era el pensador del nostre país més reconegut a nivell internacional. Sempre va defensar i promoure el diàleg inter-cultural i era considerat un pont entre Orient i Occident. Les religions diferents dels seus pares i el fet de viure en diversos punts del món com Itàlia, els EUA i la Índia van afavorir el seu missatge tolerant i de defensa de la pau i el diàleg. Així, deia sovint que va marxar del país cristià, va descobrir l'hinduisme i va tornar budista sense deixar de ser cristià.
0 comentaris:
Publica un comentari a l'entrada