divendres, 20 de juny del 2008

'No a la Mat' denuncia les irregularitats del pla


L'economista Josep Vergés ha presentat avui a Girona, juntament amb la plataforma No a la MAT, l'estudi 'Avaluació del projecte de la MAT' (resum, en rtf), que enllista 'les irregularitats comeses en la planificació i construcció d'aquesta línia'. Vergés ha explicat que no és acceptable que a Madrid se soterrin setze quilómetres d'una línia equivalent al seu pas per l'aeroport de Barajas i que, en canvi, aquesta mesura ni tan sols s'hagi plantejat en el pas de la MAT per l'aeroport de Girona.L'estudi diu que és possible soterrar tota la MAT en el territori català i que el cost del soterrament és semblant al de la construcció de la línia aèria. A més, Vergés assegura que una línia aèria d'una vida útil de quaranta anys té unes pèrdues d'un 72% de la inversió feta per a construir-la; en canvi, una línia soterrada té unes pèrdues d'un 24%.

Per Vergés, el procés d'elaboració del projecte de la MAT posa de manifest 'el mal funcionament' de l'estat de dret. L'estudi argumenta que 'el govern espanyol ha utilitzat tres lleis franquistes de 1924, 1954 i 1966, fetes durant dues dictadures militars, ignorant les pròpies lleis democràtiques i la llei europea per a tirar endavant la interconnexió europea'. L'estudi explica que el projecte d'interconnexió europea s'ha fragmentat en set trams diferents, sense que cap administració els hagi relacionat i mai s'hagin explicat com a projecte global. L'estudi també recorda que el projecte de la MAT entre Sentmenat i Bescanó suposarà la desforestació d'un milió d'arbres (vegeu-ne aquesta taula (pdf)). Josep Vergés (Barcelona, 1947) és doctor en economia per la Universitat de Barceloa i la universitat de Cambridge. Ha estat secretari de la Societat Catalana d'Economia de l'Institut d'Estudis Catalans i professor d'economia ambiental a les universitats de Montpeller, Girona i UPC. Ha publicat una trentena de llibres sobre economia, medi ambient i ètica política. / Vilaweb