diumenge, 6 de desembre del 2015

Madrid imposa la 'Marca Espanya' als compromisos internacionals de la ciutat de Barcelona #NouEstat


Aquesta setmana Barcelona fou convidada a la Setmana del Disseny de Hong Kong, que té un pretigi reconegut a l'Àsia Oriental. L'ajuntament hi va ser representat pel tinent de batlle Gerardo Pisarello, i el govern de la Generalitat, pel secretari d'Empresa i Competitivitat, Pere Torres. Torres n'ha parlat en el seu bloc de +VilaWeb, destacant que en l'estand de Barcelona hi havia vint empreses de disseny, que van poder fer contactes amb possibles clients o col·laboradors, 'tot plegat gràcies a la col·laboració de diverses unitats de l'ajuntament, Barcelona Centre de Disseny, l'Institut Ramon Llull, Acció i l'Oficina de Comerç i Inversions de la Generalitat a Hong Kong'.

I hi explica l'incident que van van tenir amb el cònsol espanyol a Hong Kong:

'A qui no esperava ningú era al Comissionat de la Marca España. No va ser fins el dia abans que vam saber-ho, una presència gairebé imposada pel consolat espanyol mitjançant una duríssima carta a les autoritats de Hong Kong. Crec que ningú necessita gaires pistes per a imaginar-ne el contingut, tan usual en els textos que ens ha regalat la diplomàcia espanyola al llarg dels últims anys.

A més d'obtenir aquesta "invitació" per la força, el consolat va emetre una colla de tuits amb la intenció de manipular l'esdeveniment:

– un en català: "Orgull, Vice Alcalde Barcelona, segona ciutat d'Espanya, acompanyi Alt Comissionat Marca Espanya a inauguració BODW a HK."

– un en anglès: "Vice Mayor Pisarello of Spain's second city, Barcelona will attend opening of BODW in HK in the Spanish Delegation of HC for Brand Spain".

– un en castellà: "Barcelona fue invitada con recursos públicos españoles. Y han más que cumplido. Orgullosos de Pisarello y resto."

Quins pebrots! Durant més d'un any s'ha estat treballant per a tenir un presència adequada de Barcelona i el disseny català a la fira sense cap implicació de les autoritats espanyoles. No hi havia cap delegació espanyola de la Marca España de la que formés part ni el tinent d'alcalde ni ningú més, que òbviament no hi érem per a acompanyar l'alt comissionat. I, també òbviament, no és ell ningú per a dir si hem complert o no hem complert perquè no teníem cap obligació contreta ni amb el consolat ni amb la Marca España.'

I es refereix també al fet que des del compte oficial de Twitter del consolat espanyol a Hong Kong es qualifiqués d'ignorant un ciutadà que va qüestionar el protagonisme que s'atribuïa a la Marca España en el fet que Barcelona fos present a l'esdeveniment.